Je winkelwagen ×
Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Vijf Skivakantie Tips

Vijf Skivakantie Tips Scroll

Vijf Skivakantie Tips

Met deze 5 tips zorg je voor warmere handen, minder koude voeten en kan je voorkomen dat jij zelf de oorzaak bent van pijn in je voeten.

1. Dunne onderhandschoenen

Koude handen wil je natuurlijk voorkomen op skivakantie. Na een paar uur skiën is de voering van een handschoen vaak een beetje klam. Als je in de middag een dunne onderhandschoen aantrekt in je handschoen, houd je droge handen en is de kans dat ze warm blijven veel groter.

En nog een tip…Hoe hoger je je handen houdt, hoe minder doorbloeding, hoe sneller koude vingers. Handen laag dus in de lift, want alle kleine beetjes helpen.

2. Haal na het skiën de binnenschoen uit je schoenen

Het is een werkje, de binnenschoen uit je skischoen halen en ze de volgende dag er weer in doen. Maar het helpt tegen koude voeten. Ook al zet je je skischoenen in een warme skiraum, er blijft altijd vocht tussen de binnen- en buitenschoen achter. Door je binnenschoen uit de schoen te halen, drogen zowel de binnenzijde van de buitenschoen als de buitenkant van de binnenschoen. Echt droge schoenen geleiden minder kou en helpen tegen koude tenen.

3. Denk aan een schnallen-strategie voor je skischoen

Skischoenen zijn geen pantoffels, ze hebben harde buitenschalen en kunnen veel last veroorzaken. Te grote of te kleine skischoenen kunnen beide tot veel ongemak leiden. Bij de keuze voor een skischoen, gaat het om de juiste (en moeilijke) balans tussen voldoende aansturing van de ski en voldoende comfort. Bij goed passende skischoenen hoort de voorvoet een compact gevoel in de schoen te hebben. Het is dan niet nodig de schallen zo strak mogelijk te doen. Houd een schnallen-strategie aan. Doe aan het begin van de dag zeker de onderste schnallen (dus bij de wreef en de tenen) niet heel strak. Als je met 2 vingers de schnall makkelijk dicht krijgt is dat strak genoeg. Na een paar runs, kan je met de fijnafstelling (het draaien van het uiteinde van de schnall) 2 slagen strakker draaien. Zo pas je in kleine stapjes de pasvorm van de schoen aan.

Voorvoeten zijn best gevoelig voor druk. Als je vindt dat je skischoen strakker moet en je zet de schnall een hele positie verder (dus een tandje strakker), is dat een grote stap. Het duurt vaak 20 minuten om ongemak te voelen door te weinig doorbloeding of net iets teveel druk. Door in kleine stapjes met de fijn afstelling te werken, krijg je een goed gevoel hoeveel je jouw voorvoet kan belasten zonder pijn. Voor teveel belasting van de voorvoet is zelfs een term, het “Boot Compression Syndrom”. Door met beleid je schnallen te doen wordt je niet één van de vele skiërs die hun skivakantie pijnlijker maken dan nodig.

4. Kies bewust je ski-sokken

De meeste warmte moet van de binnenschoen komen. De sok is meer het instrument tegen wrijving op de voet en om ruimte op te vullen of juist ruimte te geven. Skiërs met een brede voet, kies voor een dunnere sok. Door het grotere volume van de voet, is het niet nodig dat skisokken extra ruimte wegnemen. Voor een smalle voet geldt het omgekeerde. Als je voelt dat je schoen ruim aanvoelt, kies dan voor een dikkere sok. Een dikkere sok geeft extra volume over een groot oppervlak en werkt vaak beter dan je schnallen (te) strak doen.

5. Niet alle pijntjes in je voet liggen aan de skischoen

Heb je vaak last van je voeten met skiën (of met andere sporten)? Dan kan het zijn dat je voet bij belasting inzakt, je enkel zakt dan naar binnen en je voelt meer druk op je grote teen. In je skischoen vervormt je voet als het ware en dat kan zorgen voor allerlei ongemakken. Een pijnlijke enkel aan de binnenkant, een tintelend gevoel onder de voorvoet of kramp onder de voetboog. De oorzaak ligt dan vaak niet bij de skischoen. Een nieuwe schoen huren of kopen is dan ook geen oplossing. Een goede ondersteuning van de voet is dat wel. En dat doe je met een ondersteund zooltje. Er zijn standaard ondersteunende zooltjes die alleen op maat hoeven te knippen. Maar we maken ze ook volledig op maat. Bij veel klachten is dat eigenlijk de eerste stap naar een duurzame oplossing.