NL - Nederlands EUR
Je winkelwagen ×
Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Skitest 2020

Skitest 2020 OutdoorXL Scroll

Skitest 2020

Een nieuwe ski uitzoeken is een hele klus want er staan er vele tientallen op je te wachten. Een skitest kan je een eind op weg helpen om de juiste ski te vinden. Daarom ondersteunt Outdoor XL al jaren de Nationale Skitest van de Nederlandse SkiVereniging. Dit jaar mochten we mee naar Passo Tonale, onderdeel van ‘Skirama’ in Italië.

Als begrippen uit het ‘testjargon’ niet duidelijk zijn, raadpleeg dan onze Ski & Snowboard Wiki

OutdoorXL en NSkiV

Wat is de rol van OutdoorXL bij de skitest van de Nederlandse SkiVereniging (NSkiV)? Ons werk valt in twee stukken uiteen. Een deel is de voorbereiding van de test en een deel is de test zelf in de bergen. Tijdens de voorbereiding zorgen we ervoor dat het testmateriaal tiptop in orde is: we monteren bindingen als dat nodig is, zorgen voor de juiste wax en zetten alle testski’s netjes per categorie klaar om ze in te laden in de ‘testbus’. Bovendien gaat er iemand van ons mee naar de bergen om ter plaatse hand- en spandiensten te verlenen: we helpen met het afstellen van bindingen op de schoenen van de testers, sorteren ’s ochtends de ski’s zodat er niet per ongeluk een verkeerd model wordt getest en lossen eventuele problemen met het materiaal op. Als er problemen zijn met de ‘tuning’ van de ski’s (met name het slijpwerk van de staalkanten en de structuur in het belag), dan bekijken we wat er aan de hand is en of we of het probleem eenvoudig kunnen oplossen of dat het een groter probleem is.

Tuning, regels en afspraken

De NSkiV heeft strakke afspraken met de skimerken gemaakt over wat er wel en niet gebeurt met het materiaal tijdens de test. Zo worden de ski’s van tevoren uitsluitend gewaxt en niet geslepen/getuned. Tijdens de test mag er ook niet wezenlijk ingegrepen worden als er iets niet klopt met de tuning. Een ‘braam’ verwijderen mag, maar veel verder gaat het niet. Als liefhebber van ski’s vind ik dat jammer: sommige ski’s komen niet goed uit de verf omdat ze niet goed worden afgeleverd: de staalkant is te scherp of niet goed ‘afgebot’ bijvoorbeeld. Heel soms zijn er grotere problemen, bijvoorbeeld met de structuur in het belag. Dit zou eenvoudig te voorkomen zijn als alle testski’s van tevoren op dezelfde machines geprepareerd zouden worden. 

‘Maar weten de fabrikanten dan niet hoe het moet?’, is een vraag die we vaak krijgen. Natuurlijk weten ze dat! Maar je moet niet vergeten dat de ski’s in de test geen onderdeel zijn van de gangbare productie, maar dat het gaat om exemplaren uit de ‘voorproductie’. Ga maar na: de test vindt plaats in maart/april en dan komen de ski’s aan bod die pas vanaf oktober in de winkel liggen. De fabrikanten weten dan nog niet precies hoeveel ski’s ze van welk model moeten maken, want de inkoopgesprekken met de winkels zijn nog niet klaar. De nieuwe modellen worden jaarlijks pas in februari gepresenteerd, een maandje voor de test!

Wil je meer weten over waxen en tuning? Kom dan naar onze Waxclinic!

De skitest 2020 in de praktijk

De skitest 2020 van de NSkiV duurt een week. Dit jaar vond hij plaats rondom Passo Tonale, onderdeel van de ‘Skirama’ skipas. Er zijn twee testteams: één team voor de pisteski’s en een apart team met specialisten voor de freeridemodellen. De test is altijd erg afhankelijk van het weer. Met mist kun je niet op volle snelheid skiën, als er geen zachte sneeuw buiten de piste voorhanden is, dan kun je de allmountain en freeridemodellen niet optimaal testen en als de pistes juist wel zacht zijn, dan kun je de pisteski’s niet optimaal testen. Je kunt je voorstellen dat dit zo laat in het seizoen een hele puzzel is! De pistes worden immers (zeker in de Dolomieten!) in de loop van de dag zacht. De tactiek van de testers voor de pistetest is dan ook om bij opening van de liften helemaal klaar te staan met de eerste testski al aan de voeten. Dan wordt er flink doorgeskied en weinig gepauzeerd zodat de test klaar is rond lunchtijd. Door zo te haasten, blijven de omstandigheden redelijk gelijk. Dat betekent wel dat de testers in een halve dag ongeveer 12 afdalingen maken (de eerste ski testen ze altijd twee keer)! 

Maar dit jaar waren de omstandigheden niet gemakkelijk. Na redelijk weer bij de start van de test met fantastische sneeuw en topomstandigheden bij de test van de pisteracers, begon het namelijk te sneeuwen. En niet zo’n beetje ook: er viel in korte tijd ruim een meter sneeuw! En dat betekende natuurlijk gesloten liften en een hoog lawinegevaar. Dat laatste was vooral lastig voor de freeriders: zij werden gedwongen om vlakke hellingen te skiën, terwijl er feitelijk teveel sneeuw lag om daar lekker vooruit te komen. De testers van de pistetest konden wel redelijk uit de voeten met weliswaar matig zicht, maar gelukkig waren de snelle modellen al gedaan. Met dit soort omstandigheden blijkt hoe belangrijk het is om een ervaren testteam te hebben. Zij krijgen ook onder mindere omstandigheden snel een idee wat een ski wel en niet kan.

Afhankelijk van de omstandigheden en de weersverwachting voor de komende dagen kiezen de coördinatoren van de test vroeg in de ochtend welke categorie getest wordt. Bij de lift wordt de categorie vervolgens toegelicht. Wat voor soort ski’s zijn het en vooral: waar moeten de testers op letten. Dat verschilt namelijk nogal. Bij de pisteracers zijn stabiliteit, demping en carve-eigenschappen van het grootste belang, maar bij de comfortabele skisets van minder dan € 350,- zijn draaigemak, slippen en de ‘overgangen’ juist heel belangrijk. Evenzo wil je bij de allmountainmodellen toch ook een beetje een indruk hebben hoe ze het in lastige of verse sneeuw doen en dat is bij de overige ski’s niet relevant.

Skitest 2020 sneeuwdump

De verschillende categorieën

De categorieën voor de piste waren dit jaar: 

  1. Comfort onder de € 350,-/set
  2. Pisteracers
  3. High End
  4. Allmountain.

‘Gemakkelijk en niet duur’ is de subtitel van de Comfortski’s. De bedoeling is dat het makkelijk te bedienen ski’s zijn ergens in het scala (het hele scala is ook goed natuurlijk!) van beginner (pflug) tm ruim gevorderde skiër (soepel parallel). Belangrijke eigenschappen zijn draaigemak, het makkelijk ‘oppakken’ van bochten en het wisselen tussen slippen (‘rutschen’) en carven: de zg ‘overgangen’.

De Pisteracers zijn razendsnelle ski’s, maar net geen echte wedstrijdmodellen, voor de vergevorderde en expert wintersporters. Stabiliteit, demping, spoorvastheid en carve-eigenschappen zoals de ‘radiuswissel’, zijn belangrijk. Snelheid gevraagd! Sommige van dit type ski’s doet niet veel als het te langzaam gaat.

De High End categorie is eigenlijk een ratjetoe. De fabrikanten mogen hier een interessante ski voor de piste insturen. Het gaat wel om topproducten uit de hogere prijsklasse ergens in het scala van gevorderde tm expert skiër. Het leuke is dus dat je hier verschillende soorten ski’s tegenkomt. Hele sportieve carveski’s tegenover robuuste ‘cruisers’, al dan niet met veel bedieningsgemak. De testers kijken heel ‘openminded’ naar deze ski’s: wat wil een ski het liefste doen en hoe goed kan hij dat? Een moeilijke categorie voor de testers want er wordt veel inzicht van ze gevraagd!

De Allmountain modellen zijn pisteski’s ergens op meetlat van gevorderde tm expert skiër. Het is een wijdverbreid misverstand dat het hier gaat om ski’s voor buiten de piste! Dat is zeker niet waar! Deze categorie heeft namelijk een interessante reis achter de rug. Het oorspronkelijke idee was om een ski te ontwerpen die net zo goed was op als buiten de op piste, vandaar de naam. Gedreven door de technologie zijn ski’s steeds breder geworden en de top-allmountainmodellen waren op een gegeven moment meer dan 90 mm breed onder de binding. De term Allmountain bleek het echter commercieel erg goed te doen en dus gingen de skimerken Allmountainski’s maken voor een grotere massa. Het gevolg is dat de Allmountainski’s weer een stuk smaller zijn geworden! Op basis van hun flex zitten er nog steeds modellen tussen die goed uit de voeten kunnen buiten de piste, maar het merendeel zijn eigenlijk ‘Supercruisers’: bredere ski’s die veel kunnen om lekker tochtjes mee te maken door een skigebied.

Welke modellen zijn er dit jaar getest?

De uitslagen van de Nationale Skitest zijn officieel nog niet bekend, maar we kunnen wel alvast verklappen welke modellen aan de tand zijn gevoeld.

Makkelijk en niet duur (Comfort)

Atomic Savor 5
Dynastar Speedzone 8
Elan Wingman 78 C PS
Fischer Progressor F18
Head V-Shape V4 XL
Nordica GT 76
Rossignol Experience 80 LTD
Salomon S/Force 7
Völkl Deacon XTD

High End

Atomic X9 Wide Body
Blizzard Firebird HRC
Dynastar Speedzone Master SL
Elan Amphibio 18
Fischer Curv DTX
Head Supershape iSpeed
Nordica GT 76 Ti
Rossignol React 8 Ti
Salomon S/MAX Blast
Stöckli Laser AX
Völkl Deacon 74

Pisteracers

Atomic X9
Blizzard Quattro RS 70
Dynastar Speedzone 12
Elan Amphibio Porsche
Fischer RC One 72
Head WC Rebels i.Race Pro
Nordica Spitfire RB 72
Rossignol Hero Elite MT Ti
Salomon S/Race Rush GS
Völkl Racetiger GS

Allmountain

Atomic Vantage 82 Ti
Blizzard Bushwacker
Dynastar Speedzone 4X4 82 Pro
Elan Wingman 86CTi FusionX
Fischer RC One GT 86
Head Kore 93
Nordica Enforcer 93
Rossignol Experience 84 AI
Salomon S/Force 11
Völkl Deacon 84

Bekijk al onze ski's